Hvordan å behandle forstoppelse?

lørdag 19. november 2016

Paleo diett

Paleo diett - det grunnleggende 


På ingen tilgjengelig litteratur, er det ingen objektive studier på helseeffekter av dietter paleo.

Paleo diett er basert på antagelsen om at kostholdet bør være nær mennesket paleolittiske epoken (2,5 millioner -. 10 000 år f.Kr.). En mann av denne epoken er representert som en jegere og samlere. Diet nærmest deres diett er kjøtt, egg, frø, røtter, nøtter, ubehandlet vegetabilske oljer som finnes i nøtter, oliven, avokado, grønnsaker unntatt stivelsesholdige poteter og frukt. Denne dietten inneholder ikke (?), belgfrukter, melkeprodukter , korn og bearbeidet (smør, margarin, raffinerte oljer og sukker).

Tilhengere av dietten paleo som argumenter for sin søknad skal oppgi:

  • høyt proteininnhold;
  • tilstedeværelse i kosthold bare rå produkter;
  • optimale fettsyrene Omega-3 og Omega-6;
  • tilstedeværelsen av fiber fra grønnsaker;
  • en stor mengde vitaminer og mineraler;
  • lavt innhold av plante lektiner (agglutinins, haemaglutinins);
  • lav i phytate og laktose;
  • lavt potensial glykemisk;
  • høyt innhold av taurin og BCAA;
  • genomet, siden den paleolittiske har ikke endret seg vesentlig.

Motstanderne beskylde henne diett paleo:

  • for mye animalsk fett;
  • for mye protein;
  • for lite kalsium i dietten på grunn av utelukkelse av melk og melkeprodukter;
  • for mye kjøtt, bør inntaket anbefalt av FDA og WHO være sporadiske;
  • for lite utvalg av måltider;
  • og andelen av næringsstoffer (for lite karbohydrater, for mye protein);
  • lavt innhold av visse bestanddeler (puddinger) og fiber.

Fordi i øyeblikket, på grunn av for korte runder av gangen, er det ingen pålitelige og objektive retrospektive studier for å evaluere effekten av diett paleo på menneskers helse, og det virker som i lang tid vil ikke, vurderer diett paleo bør være basert på gjeldende, rasjonell kosttilskudd og helse.

Hva er et fornuftig diett?


Rasjonell diett er en som gir alle de essensielle næringsstoffer i tilstrekkelig mengde. Dermed begrepet rasjonell diett ligge to begreper: kvaliteten og kvantiteten av måltider.

Merk at dette begrepet ikke spesifisere hva som bør være proporsjonal forholdet av de individuelle komponentene eller deres prosentandel i dietten. Mengden av næringsstoffer bestemmes spenne fysiologiske behov og toleranse, som er den nederste stenger den minimale mengden av denne komponent, som er avgjørende for å opprettholde helse (til høyre på minimum Liebig), og fra toppen - den maksimale mengden av denne komponent, som kroppen kan likevel tolerere (lov av toleranse Shelford ).

Disse mengdene er betydelig forskjellig fra den generelt aksepterte forholdet mellom næringsstoff (protein 15%, fett 25%, karbohydrater 60%). Derfor forfektet av ernæringseksperter og organisasjoner "pro-helse" aspekt av de enkelte komponentene ikke oppstår direkte fra definisjonen av en rasjonell diett, eller ikke er kvalifisert for anerkjennelse som rasjonell kosthold. Derfor er argumentet motstandere diett paleo som ikke inneholder den riktige forholdsmessige andel av de enkelte næringsstoffene ubegrunnet.

Så lenge diett gir all nødvendig for å opprettholde helsen av næringsstoffer, er rimelig diett, mens andelene av disse komponentene kan variere. Av samme grunn bør de ikke bli overrasket uttrykk personer på 80/10/10 diett, er at kostholdet den "brukt".

Videre bør vi påpeke at begrepet rasjonell dietten ikke tilsier at kostholdet bør være variert. Dette følger begrunnelsen at variasjonen av diett kan gi alle essensielle næringsstoffer. Men hvis det var et produkt som inneholder alle de essensielle næringsstoffer (alle vitaminer, mineraler, proteiner, fett og karbohydrater), forbruket av et produkt i hele mitt liv i riktige mengder, ville være et fornuftig diett.

Dermed er argumentet feil diett paleo motstandere, det er for lite variert, forutsatt at det gir alle næringsstoffene i riktige mengder. Tilsvar tvist synes å være et spørsmål om fiber og noen av dens slag. Lite eller mye fiber i kosten gjør ikke det rasjonelle eller irrasjonelle. Kostfiber er ikke et næringsstoff. Det er ikke fordøyd og absorbert. Selv fremhever viktig rolle fiber i å opprettholde normal helse, ser det ut til at det ikke er avgjørende for livet.

Man må være oppmerksom på at økningen i forbruket av kostfiber appell særlig medisinske aspekter (lavere risiko for tykktarmskreft hos personer som spiser kostfiber) i forbindelse med rasjonelt (stimulering av intestinal peristaltikk etter inntak av fiber for å hindre forstoppelse, akselererende utskillelse av avfallsstoffer saken, og dermed hindre utvikling av kreft i orgel). Derfor åpne spørsmål gjenstår:

Hvis jeg er riktig - vanlige daglige avføring, og bruker svært lite fiber, er innføring av ytterligere anbefalte porsjoner med fiber til diett er absolutt nødvendig?

Hvis du lider av irritabel tarm syndrom med figuren av diaré og jeg føler stor på diett svært dårlig fiber, og hver, selv den minste mengden fiber forverret humøret mitt (forårsaker diaré og flatulens), er å spise mer fiber er nødvendig?

Men, med henvisning til den gjeldende definisjon av helse av WHO, som sier at "helse er ikke bare fravær av sykdom, men også trivsel" og ved analogi - ubehag etter inntak av mat ikke utgjør en helse- og bør være en forutsetning at de utelukker at mat (diett ekskluderer ) er svaret på disse spørsmålene skal besvares i hvert av disse tilfellene, "nei!". Dermed annet argument av motstanderne diett paleo, lite fiber i kosten, kan du enkelt snuse.

Og hva med for lite kalsium i dietten?


Hvis motstanderne paleo tror at å spise meieriprodukter hvis melken er forutsetning for riktig nivå av kalsium i kosten, er det veldig galt. Gode ​​kilder til kalsium er også andre produkter - nøtter, sterkt mineralisert vann, noen fisk og grønnsaker. Sjelden kalsiummangel resulterer utelukkende fra sin utilstrekkelig inntak.

Vegetarianere spiser kun produkter av vegetabilsk opprinnelse, har de ikke klage på mangel på kalsium i kosten. De mest vanlige mangler er forårsaket av underliggende sykdommer (skjoldbruskkjertel, parathyroid) eller ta medisiner (NSAID anti - eller anvendes i behandlingen av kroniske sykdommer).

Og hva med for mye animalsk fett?


Om 20 år siden det begynte en stor revolusjon i ernæring, med utskifting av animalsk fett vegetabilske oljer. For de siste 20 årene har forbruket av animalsk fett sunket betraktelig, og vegetabilske oljer - økt ti ganger. Er antall hjerteinfarkt og åreforkalkning eller reduseres? Ingenting kunne være lengre fra sannheten, tvert imot - har økt.

Hvorfor?

Bortsett fra de forskjellige virkninger på helsen til mettede fettsyrer på grunn av lengden av hydrokarbonkjeden, mettet fett mindre lett oksydert enn umettet (LCP 9, 6 og 3), hovedsakelig på oksidativt stress og oksidasjon av fettsyrer PUFA omega-6 og omega-9 fører til en aterosklerose. Luka ble etablert etter reduksjon av mettet fett er blitt fylt med mer enkle karbohydrater (søtet drikkevarer, sukker) og vegetabilske oljer med høyt innhold av fettsyrer som omega-6 PUFA uten ytterligere beskyttelse antioksidant i form av økt tilførsel av vitamin C.

Med mindre umettede fettsyrer vi trenger imidlertid en stor mengde olje alltid krever ytterligere antioksidant beskyttelse, fordi ellers de umettede fettsyrene ble lett oksydert og blir mye mer skadelig enn betraktes som usunn fett - smult. I samfunn konsumerer store mengder av animalske fettstoffer og lav omega-6 PUFA er observert mye mindre hyppig hendelser grotting og aterosklerotisk enn blant befolkningen forbruker et overskudd av omega-6, for en begrenset mengde av mettet fett. Den europeiske populasjon inntak av omega-6 er et 20-40 ganger høyere enn det skal være.

Det kan hende at for mye protein diett paleo irrasjonell?


Vel, ja og nei. I mange år tar det for en diskusjon om virkningen av en stor tilførsel av protein på menneskers helse. Det er kjent at en diett rik protein hjelper vekttap - å fordøye protein, bruker kroppen mer energi enn fordøyelsen av fett og karbohydrater. Fordøyelse av proteiner er en prosess meget endo energi. I tillegg hjelper protein syntesen av tyroksin, intensiverer thermogenesis uten tremor. Proteinet øker også postprandial thermogenesis. Derfor diett paleo hjelper i vekttap.

Det er også kjent at et høyt innhold av protein i kosten har en fordelaktig effekt i pasienter i deres vekstperiode (barn og ungdom), som påvirker produksjonen og sekresjonen av somatomedin (IGF-1 og IGF-2).

Høy tilførsel Hvit anbefales også for personer engasjert i hard trening. For paleo diett av de personer som snakker spesielt et høyt innhold av forgrenede aminosyrer og taurin, inkludert leucin.

I tillegg bør eldre folk følger en diett rik protein, med mindre det er medisinske kontraindikasjoner (som nyresvikt og hjertesvikt, eller skrumplever).

Det er kjent at IGF-1 mangel på grunn av utilstrekkelig tilførsel av proteinet som bidrar til neuropati, sykdommer i nyre og lever, ben svekkelse (osteoporose eller osteomalasi).

På den annen side er det også kjent at et overskudd av IGF-1 kan forårsake kreft, eller i det minste en økt risiko for å utvikle kreft har vært observert i dyremodeller.

Gjerne en lav bearbeidingsgrad, mangel på visse kosttilskudd lektiner og laktose, taler i favør diett paleo. Men det er også argumenter mot denne måten å spise. Den største forutsetningen er feil å si at vårt genom i løpet av de siste 12.000 årene nesten ikke endret, derfor diett paleo er for oss den mest optimale.

Først av alt, bør det være sterkt understreket at dette ikke er evolusjonen av genomet bestemmer endring av matvaner, men det er nettopp det motsatte - å endre matvaner fører til genom evolusjon, hvis evolusjonen er gunstig adaptivt til endringen. Som et flaggskipet eksempel på denne mutasjon i genet som koder for enzymet laktase. Folk tidlig steinalderen, ca 10 000 år f.Kr. overhodet ikke i stand til å fordøye laktose. Endring av livsstil til stillesittende og tilgjengelighet av melk resultert i fremveksten av mutasjon, noe som resulterte i produksjon av enzymet laktase.

Denne mutasjonen var gunstig, hvorfor har ikke blitt utelukket av naturlig utvalg, men ble spredt over 2000 - 3000 år, og så raskt som menneskehetens historie. Ytterligere eksempler er knyttet til utseendet av de gener som er ansvarlige for den blå fargen på øynene, gener som øker motstanden mot malaria (som koder for blodgruppe 0 i en blokk AB0), og genet som er ansvarlig for overproduksjon av kolesterol hos mennesker Nord-Europa, noe som er nødvendig for syntesen av hormonelt aktiv vitamin D

Derfor påstanden om at det var ingen mutasjoner, er galt. Dersom gener ansvarlig for fordøyelse og metabolisme ikke endres vesentlig, er det fordi endringen ikke var nødvendig, til tross for forandringen i dietten og absolutt mangel på genetiske evolusjonen ikke gir for behovet for å bevare den gamle diett. Miljøendringer fordi påvirke utvikling, snarere enn evolusjon bestemmer miljømessige endringer, inkludert diett.


Det bør påpekes at den paleolittiske mannen levde et gjennomsnitt på 40 år. Oppnevning derfor ikke led av aterosklerose eller hjerte er ikke noe argument, fordi inn og ut før 40 r. F. sjelden åreforkalkning og hjertesykdom (ikke inkludert genetiske defekter).

Hva mer, restene av en mumie fra Aleutene til 7000 år siden, da befolkningen i disse områdene ledet fortsatt jakt og sanking livsstil, indikerer tilstedeværelse av aterosklerotiske lesjoner i mumiene.

Det bør også ta hensyn til annet arrangement av stammer den paleolittiske epoken og de ulike matvaner av disse stammene. For eksempel, Inuitene (område av dagens Canada) spiste kjøtt (90%) og røtter (10%); Kung stamme (områder av Afrika) hovedsakelig matplanter - grønnsaker og frukt (70%), og stammen av Haag (Afrika) brukte et mer variert diett, og sannsynligvis inkludert melk. Derfor er det ingen enkel diett som vil karakterisere fullt menneskelig paleolittiske epoken.

For å oppsummere ovenstående argumenter, diett paleo - hvorfor ikke? Men du må huske at dette ikke er en måte å spise er viktig for alle.

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar