Gå til hovedinnhold

Fiber i kosten

Fiber og dens virkninger på helse


Ifølge leksikonet fiber er ikke noe annet enn en "komplekse heterogene stoffer cellevegg anlegget ikke fordøyd og absorbert i mage-tarmkanalen av mennesket." Så?

Det vil si, bare sett er de stoffene som brukes i konstruksjonen av anlegget, slik som cellulose, pektin, planteslim , gummier, hemicellulose og lignin. Best av alt, har de ikke har noen ernæringsmessig verdi for mennesker og ikke for oss i det hele tatt etset. Til tross for dette ... de er en viktig del av enhver sunn diett!

Helsemessige fordeler av fiber


1. Uunnværlig i kampen mot fedme. Hovedsakelig fordi det absorberer vann for å øke sitt volum og for å fylle magen. Dermed eliminere sult.

2. Copes samt forstoppelse. Forbedrer peristaltikk. De fyller det stimulerer deres bevegelser og gir raskere utskillelse. Og som trenger et avføringsmiddel ?

3. Det senker kolesterol og triglyserider i blodet. Fanger opp og fjerner gallesyrer fra tarmene, som brukes av leveren for å produsere kolesterol. Det reduserer også nivået av triglyserider, samt fisk.

4. Det renser kroppen for giftstoffer og tungmetaller.

5. Vel, først av alt, stabiliserer blodsukkernivået. Denne effekten er filt på din egen "hud". Kostfiber er veldig nyttig i å opprettholde riktig nivå av sukker. Dette er hovedsakelig fordi det bremser ned metabolismen av karbohydrater. Så ut som det senker glykemisk indeks på spist produkter. I tillegg er den økning i forbruket av kostfiber har en positiv effekt på det endokrine systemet delvis ansvarlig for sekresjon av insulin.

Basert på denne informasjonen kan vi konkludere med at regelmessig inntak av kostfiber kan gjøre det samme som en vanlig idrett, eller redusere vårt behov for insulin. Dessuten ble en lignende konklusjon nås med forskere ved UT Southwestern Medical Center i Dallas. De brukte en diett rik på fiber (50g daglig) hos pasienter med type 2 diabetes etter 6 uker har lagt merke til en reduksjon i blodglukosenivået med om lag 10%. Full Resultatene fra denne undersøkelsen ble publisert i New England Journal of Medicine.

Hvor mye fiber om dagen?


Den beste løsningen er å spise 30 til 40 gram fiber om dagen. Men hvor mye det ta? Mesteparten av fiber finnes i grønnsaker, frukt, korn og frø av belgvekster. Her er noen produkter som presenteres på fiber (per 100g):

hvetekli 42,4

røde bønner 25

erter (tørr bønne) 17,0

soyabønner 15.7

hvete brød hel hvete graham 5.0

rugbrød sammalt 6.2

bokhvete 5,9

eple 2

På slutten, må vi huske på prinsippet om moderasjon :) Alt er bra, men i riktige mengder. Husk å prøve å ikke overskride anbefalt daglig dose av fiber inntaket. I det lange løp, kan dette føre til ubehagelige effekter.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Lett fordøyelig mat

Diett lett å fordøye
Denne dietten er oftest brukt i sykdommer i fordøyelsessystemet, men spiller en viktig rolle også i forebygging av en rekke sykdommer. Lett fordøyelig diett er en enkel modifikasjon av den grunnleggende ernæring. Det er lett fordøyelig, med mindre det er en ekstra indikasjon kosthold bør gi oss den samme totale mengden energi og næringsstoffer som det er i riktig ernæring av friske mennesker.